Thanks For Viewing My Blog =)

Monday, August 18, 2014

Goodbye Student Life, Hello New World!



wahh.. Macam seronok je Elia kan.. sengeh sampai ke telinga...

Mana taknya.. Elia dah officially habis my Degree in Human Resource. Result pun dah keluar. Alhamdulillah. terima kasih Allah sebab permudahkan semuanya ;)

Last month Elia baru je selesai sumbit my final year project paper and done my presentation VIVA kat UiTM Melaka. berkampung 3 hari kat sana.

lepas tu seminggu sebelum tu Elia habis practical kat satu company Oil n Gas ni..

Last day of practical tu sangatlah best!


kenapa best?? sebab company tu siap bawa semua staff experienced the "Escape Room". best gile dapat bos yang sporting dan staff lain yang baik hati..




terasa macam practikal 4 bulan tu sekejap je berlalu.. rindu gile kat diorang nih.. kat office tu jadi riuh bila ada diorang semua ni.. semua sangat ramah and tak lokek ilmu kalau kite yang baru terkedek kedek nak belajar ni ;)


Nanti ada masa Elia akan update all our activities masa dengan company tu..

Sekarang ni bila dah habis praktikal, belajar pon dah habis.. tunggu masa nak konvo je lah..

tapi takkan nak duk umah saje kan?

Masa nilah dunia baru mula menjengah.. Dunia pekerjaan.

Bila dah lama tinggal zaman pekerjaan ni, mulalah rasa tak confidence je nak gi interview.
Resume dah siap cantek dah. dah update new and latest details. tapi bila dah send application, received invitation untuk sesi interview.. haaa.. mulalah ketaq ketaq lutut.. cuak, takut, nerbes.. semua ada..

pucuk pangkalnya confidence! itu yang kena ada masa interview.. kebetulan tengah surf cara-cara atau tips terbaik persiapan nak menjengah dunia baru ni, Elia terjumpa link yang sangat membantu nih
---> http://www.livelibresse.com.my/shineon/confidence.php?scenario=helloConfidence





Dalam website ni memang semua yang kita perlu tahu pasal interview ada! .


Camne nak dress to impress, persiapan awal sebelum attend interview, pasal body language dan macam-macam lagi.. semua yang sangat penting untuk kita tahu dan praktikkan kalau nak impress orang dan company yang nak hire kita tu


Kat bahagian "Dress for Success" ada beberapa video tutorials. ada tutorials makeup, hair and hijab styling. kalau nak tengok boleh click link bawah ni ;)



Eh, macam kenal je kan awek yang buat tutorial makeup and hijab tu kan? heheheh ;p


Selain dari tu juga ade "Dress for Success Galery" dimana kita boleh tengok how people around us dress up for their interview. and and aaannd.. kita sendiri boleh update gambar kita sendiri dan tengok berapa orang "Like" dan apa komen mereka.. mungkin ada yang akan share tips diorang skali.


Kat website ni pon ada checklist and "Do's n Don'ts" to be interview-ready.. 


ada juga ruangan where people shares their own tips and advice on what not to do during interview.. kalau baca ada yang part pengalaman kelakar pon ada. tp yang penting kita boleh buat ia jadi pengajaran so that kita pon tak jadi macam tu.


Antara bahagian favourite Elia dalam website Libresse Shine on ni, kat part "Own the Conversation"..  dia punya video on kita punya body language atau bahasa tubuh yang kadang-kadang kita sendiri tak sedar yang ianya boleh affect cara orang perceived kita. so korang kena tengok video ni!



3 comments:

Kakcik Seroja said...

Selamat datang ke dunia pekerjaan, Elia... :)

ziey said...

salam dear... dah lame akak xbace ur blog... missed u so much... now i'm back.. rerajin update yer... ;)

Sheila Adziz said...

Allhamdulillah... hepi jer elia...dah lama akak tak jenguk blog elia... smg elia sukses apa jua yg dilakukan.. :)

Blog Widget by LinkWithin