Thanks For Viewing My Blog =)

Monday, October 17, 2011

Tips Menangani Stress



Stress. banyak perkara yang boleh menyumbang kepada stress. masalah kewangan, masalah keluarga, masalah dengan rakan-rakan dan tak lupa juga masalah berkaitan hati dan perasaan. setiap manusia tidak akan dapat lari dari dugaan dan masalah tapi jika kita tak pandai jaga atau uruskan masalah tu. haa.. akan datanglah satu lagi masalah baru.. STRESS.



:: Life happen, Capture it ::


Macam-macam effect yang kita akan kena tanggung disebabkan stress ni. konsentrasi terganggu, kurang selera makan, moody dan yang paling teruk ia akan mengganggu tahap kesihatan anda.



Nak kata saya ni pandai sangat nak bagi motivasi ni taklah. tapi as u all know saya telah ditimpa pelbagai dugaan dan cabaran berat kebelakangan ni. terus terang saya cakap memang tough being in my spot right now. kalau tak pandai control memang confirm boleh stress. tipulah kalau kata saya tak pernah stress.


tapi cik jejariruncing ni nampak tenang and cool je. hidup pon macam makin ceria dan happy je. apa rahsia? ramai yang bertanyakan camne Elia dapat go through this, camne boleh move on begitu mudah, camne boleh lupakan segala masalah yang datang.. macam-macam lagilah soalan-soalan yang saya terima. nak reply sorang-sorang macam payah so i've decided to make an entry about it.

Ok. before saya bagi tips atau teknik hilangkan stress ni, let me tell u a story..

haritu masa saya cuti semester baru-baru ni i drove my car all the way dari KB ke KL ditemani my mom and auntie. kitorang as usual ikot jalan lama yang lalu dekat kawasan Gua Musang and Merapoh tu. kawasan kat situ agak berbukit dan jalan pun sempit.

selalunya saya bawa kereta mengikut had laju la. ceceh. konon skema la. then tak lama lepas tu saya perhatikan dekat side mirror ada this one huge truck rapat sangat dengan kereta saya. sangat rapat ok. jadi saya pon up-kan sikit speed. haa.. memang aku pantang la kan bila drive ada kete duk cucuk-cucuk kat belakang ni. hangin je. then saya press minyak kuat-kuat. haha.


dah la kereta agak sarat dengan muatan barang-barang yang dibawa balik dari hostel, tambah pulak dengan additional 2 passengers jadi susah la kereta tu nak laju. berat la sikit kan. truck kat blakang ni dah makin hampir.



stress gak la situasi masa tu. dahi berkerut. jantung berdebar.jap2 toleh kt cermin macam orang takut kena kejar ngan hantu. duk usha truck tu yg mcm nak cium je bontot kereta aku ni. so my auntie sound suruh saya beri laluan pada truck tu untuk potong kete ku yang dah tak tahan di-press2 minyaknya. so i did what she asked me to do. bagi signal kiri then berenti kat bahu jalan.

truck tu pon dengan rakusnya potong keto den yang lombab ni haaa..

heee.. gi lah pecut ke depan nu.. tenang sikit hati aku ni.. ;)



lebih kurang camnilah truck tu. tapi xde muatan kereta la kat dia. sbb tu bukan main speeding lagi truck ni. cett.. berlagak ye kamu!

aiikk.. apa kaitan cite truck ni dengan cara tangani stress?

haa.. camni. cuba korang bayangkan kereta yang kamu pandu ni sebagai diri kamu dan truck lahabau yang bawak macam pelesit duk cucuk-cucuk belakang korg ni sebagai masalah atau dugaan dalam hidup kamu. dia akan sentiasa menghimpit diri ni. kadang-kadang makin kita cuba perbaiki atau cuba nak deal dengan masalah tu, ia makin menghimpit kita. kepala kita pon makin serabot. maka jadilah stress. macam mana stressnya pemandu dan kereta yang di-press minyak sekuat hati.

Sometimes, the best way is to LET GO. give way and just go on with your own way or route. maksud saya ialah cara paling simple dan kacang untuk hindari stress adalah untuk cari punca stress tu dan let it go. free yourself from the problem or stress. find the root. dont think about it too much. nanti kepala hotak korang makin serabot dan stress pon datang terkedek-kedek bercat-walk ketuk kepala hotak korang tu.




Kenapa kita perlu meng'complicated'kan benda yang simple? kalau orang asyik mengata atau menghina anda. just let it be. dont bother. if ur love leaves u, just let him/her free. if its meant to be, u dont need to worry. if u have a fight with ur besties, dont go and spice things up with more arguments. if u have financial problems, dont over-think it. free your mind from those debts and slowly find ways to settle the problem.



Kalau seseorang atau sesuatu benda atau medium itu yang menyebab atau menyumbangkan kepada stress yang anda alami, cuba jauhi dalam satu jangka masa yang korang sendiri tetapkan. tunggu sampai u rasa dah tenang la. cth: jangan online facebook selama seminggu sebab gaduh ngan kawan. xmo on sebab kalau on takut nampak status yang menyakitkan hati dan tangan pon akan gatal nak reply dan kemungkinan juga akan ada anasir2 jahat yang akan menjadi batu api kat ruang komen tu. so the best solution is to stay away from facebook buat sementara waktu.
haha. boleh? away sekejap je. mesti cinta mukabuku anda faham ;p

Kaedah atau langkah yang patut anda ambik semua bergantung pada keadaan dan diri anda sendiri. yang penting benda tu meredakan keadaan dan tak menambahkan masalah.

p.s: Satu lagi lupa nak tambah, kalau korang ada masalah jangan pendam sorang-sorang. share it with the person u trust. it is one of the way of letting things "free". bila kita cerita masalah kita sedikit sebanyak kita akan rasa lega dan tenang. so jangan pendam perasaan buat pekasam tau!*buat muka serious*share it! bak kata pepatah matsalleh, sharing is caring. huhu


hope tips kali ni bergunalah untuk anda yang ingin hidup tenang and STRESS-free

DUMP your problems and be HAPPY! ;)

23 comments:

GadisSemasa said...

such a gud advice 4 me...=)

B33HA B3n said...

Hee..tak mau komen pasal entry ni..tapi nak komen pasal Elia..Elia ni cun..cume dulu macam makcik2..

Tapi now sumpah cun gila. tengok gambar yg kedua tu..ololo..tomeinye..

btw..kite mmg suka cr penulisan elia..lantak la kalau org lain x suka. Yang penting haku suka.


Hee...

suRe HeBoH said...

totally agree wit u...yg lepas biarkan berlalu..bukak bab yg baru..

Qil Ahmad said...

thanks sis elia. entri ni sangat membantu :)

ratu naymie said...

concentrate pd muka u saja..pergh lawa gile...^_^ good!! i tgk the way u solve ur problem n how u hide the problem, mmg nmpk u seorang y tabah sngt...semua bole handle problem mcm ni..salute

Suriada Sulong said...

setuju sgt dengan Elia. terumata ayat last tu. Dump your problems and be happy :-)
probs nie makin kita pikir makin dia suka nak menghimpit kan, depand pada kita mcm mana nak handle and nak probs tu going to where.. means nak dia lebih dekat dgn kita or nak probs tu pergi jauh2 tapi dgn cara yg sgt smooth :-)

sue perbs.. said...

boleh jdi pakar motivasi elia nih

unknown girlz said...

Kenapa kita perlu meng'complicated'kan benda yang simple?

true! just chillax~

Unknown said...

setuju dgn akak!tambah2 part let it go.hana mula dapat kaedah nk hilangkan stress ni time form2/3.skrg dah 18 years old.wuu memang masalah antara manusia kuranglah. :)

Ain Zayy said...

kalau tak pandai control memang confirm boleh stress kan...so,let it go!! thanks sis elia, entry yg sgt membantu :)

Farah said...

You're so strong Elia, subhanAllah. May Allah bless you always dear :)

faiez said...

elia...cun seh....

oshin said...

pengalaman mengajar kita kan...pengalaman juga mematangkan kita...teruskan hidup walaupun dihimpit pelbagai dugaan dan cabaran..good luck !

Ilham11 said...

good advice,totally agree ;)

lin said...

kebtolan kte tgh stress dgn bos n tmpt keje, awk nye post buat sy terkedu kjp..btol gak tu..huhu...thanx 4 de advice dear :) -alin-

Alya Damia said...

tengs sis...sgt berguna.ape yg sis ckp 2 mmg btl.

http://emasriee.blogspot.com/ said...

I SOKONG YOU!!
from...
Mulan

hepifamily said...

saya pun bru tulis entri lebih kurang cegini..bru nak blaja blogging..leh syer2 ape yg patut..hihi

Yana Mohamad said...

elia !! thanks sgt2...
skrang sy dah boleh tangani stress sy :)

arboqskii said...

jalan gua musang - merapoh ..kompom lalu kechau kan....hon2 skit..kalau lalu depan sekolah rendah kecau..hehe

fahmi mohd nilam said...

akan dipratikkan bila aku stress nanti...

cik nur said...

thanks yaa i think its a good advise :)

Anonymous said...

betol tue ....ske entri nie ..
btw ..kalau sudi follow lah blog saya
www.memoirofrara.blogspot.com

Blog Widget by LinkWithin