Thanks For Viewing My Blog =)

Tuesday, November 16, 2010

Gambar perlawanan Mas vs Iran - Sukan Asia 2010



SKUAD bola sepak kebangsaan terkandas pada pusingan kedua apabila tewas 1-3 kepada Iran di Stadium Yuexiu, Guangzhou petang semalam.

Namun jurulatih kebangsaan, K. Rajagobal tetap menganggap kempen kali ini berjaya memandangkan skuad kendaliannya itu tidak habis-habis dilanda masalah kece- deraan dan penggantungan pemain.

"Secara keseluruhan, ini suatu kejohanan yang berjaya buat sku- ad kebangsaan.

"Apa yang penting, kita kini mula dihormati oleh semua pasukan kuat di rantau Asia ini.

"Tetapi saya meminta maaf kepada seluruh peminat bola sepak negara kerana gagal memberi yang lebih baik daripada ini.

"Saya berharap semua rakyat Malaysia faham situasi yang kami hadapi," kata Rajagobal pada sidang media selepas perlawanan semalam.

Malaysia berjaya mengikat Iran tanpa jaringan pada separuh masa pertama hasil kecekapan penjaga gol berusia 21 tahun dari Kelantan, Khairul Fahmi Che Mat.

Fahmi berjaya menyelamatkan lima percubaan berbahaya Iran menerusi Arash Afshin (10, 20, 31), sepakan Masoud Ebrahimzadeh (23) dan rembatan kencang Ehsan Safi pada minit ke-41.

Namun, gawang Malaysia bocor juga pada minit ke-52 apabila Karim Ansari Fard merembat masuk gol pertama Iran disusuli jaringan kedua hasil tandukan Seyed Hos- seini enam minit kemudian.

Iran terus selesa apabila Amir Sharafi merembat masuk dari luar kotak penalti untuk gol ketiga pada minit ke-66 sebelum Norshahrul Idlan Talaha menjaringkan gol sagu hati Malaysia menerusi sepakan penalti minit ke-85.

"Kita telah melepaskan dua gol mudah. Ia menyebabkan keadaan menjadi lebih sukar.

"Apa pun saya tetap beri kredit dan memuji semangat pemain muda kita yang tidak jemu-jemu memberi cabaran.

"Jika kita dapat turunkan lima pemain utama, saya rasa mungkin Malaysia mampu mencipta sejarah mara ke suku akhir," jelas Rajagobal.

Dua pemain negara, Norhafiz Zamani Misbah dan Ahmad Fakri Saarani mengalami kecederaan serius ketika Malaysia menewaskan Kyrgyzstan 2-1 pada aksi sulung 8 November lalu.

Tiga lagi pemain, Safiq Rahim, S. Kunanlan dan Mahali Jasuli pula digantung satu perlawanan setelah dilayangkan kad merah oleh pengadil kontroversi dari Australia, Ben Williams ketika pasukan negara tewas 0-3 kepada tuan rumah, China, Sabtu lalu.

Kali terakhir Malaysia berjaya melepasi saingan peringkat kumpulan adalah 32 tahun lalu ketika Sukan Asia 1978 di Bangkok, Thailand.


credit: kosmo online

1 comment:

Fid"s said...

malaysia boleh...

Blog Widget by LinkWithin